
Debatt: Vi behöver ta tillbaka kontrollen över svensk skola
Debatt: Vi behöver ta tillbaka kontrollen över svensk skola:
Svensk skola lider i dag av allvarliga systemfel. Nedskärningar och vinstjakt har lett till stora skillnader i skolors kvalitet. Följden har blivit att föräldrar inte längre kan lita på att deras barn kommer få en bra och tillräcklig utbildning, oavsett vilken skola de går i.
Från att ha haft ett av de bästa utbildningssystemen i världen har svensk skola blivit ett massivt marknadsmisslyckande.
Vi ser hur skillnaden ökar mellan högpresterande och lågpresterande elever. Hur fiffel och betygsinflation gör att betygen inte längre går att lita på och hur vinstjakt sker på våra barns bekostnad. Det spelar allt större roll vilka föräldrar man har för hur det går i skolan. Var fjärde elev lämnar grundskolan med ofullständiga betyg.
En avgörande orsak är den avreglering och marknadisering som skedde under 80-och 90-talet. Regeringen Bildts friskolereform har resulterat i att pengar som borde gått till fler lärare, en god elevhälsa och riktiga skolböcker har försvunnit till aktieutdelningar och skolkoncernernas expansion utomlands. Från att ha haft ett av de bästa utbildningssystemen i världen har svensk skola blivit ett massivt marknadsmisslyckande.
Vi socialdemokrater skärper nu vår politik för att göra upp med det svenska skolmisslyckandet. Vi vill ta itu med systemfelen genom en reformagenda på tre ben:
1 Reglering i stället för målstyrning. Vi vill införa tydliga nationella regleringar för att säkra att alla skolor är bra skolor. Viktigast är lärar- och personaltäthet, som vi vet är mest avgörande för undervisningens kvalitet. Även klasstorlekar och tillgången till elevhälsa måste regleras nationellt. Det innebär att elever ska få fler lärare och fler vuxna i skolan samt bättre undervisning. Den mål- och resultatstyrning som skolan styrs med i dag har tyvärr lett till en ständigt växande byråkrati på alla nivåer, samtidigt som lärarna fått mindre tid till eleverna
2 Ökad statlig finansiering: Staten ska ta ett större ansvar för skolans finansiering. Mer resurser ska tillföras och ett nytt sektorsbidrag ska ersätta många små riktade statsbidrag. Samtidigt måste vi stoppa överkompensationen till friskolor och se till att kommunerna har rätt att säga nej till nya friskoleetableringar. Samtidigt som kommunerna får mer resurser får lärare och rektorer större möjlighet att prioritera undervisningen framför dagens stora dokumentationskrav.
3 Vinstförbud: Vinster ska förbjudas så att alla skolor fokuserar på det som är kärnuppdraget: en bra utbildning för barnen. Möjligheten att försämra undervisningen för att kunna göra vinst ska bort. Vinstförbudet är också en förutsättning för att staten ska ta ökat ansvar för finansieringen.
Vi socialdemokrater vill se en ny riktning för Sverige, där det råder ordning och reda i skolan, där lärare och rektorer har tid och förutsättningar att göra sitt jobb.
Och där alla elever får en, inte bara tillräcklig, utan också riktigt bra undervisning.
Caroline Helmersson Olsson (S), sörmländsk ledamot i riksdagens utbildningsutskott
Åsa Westlund (S), skolpolitisk talesperson
Vi socialdemokrater vill se en ny riktning för Sverige